Długość blatu jest wystarczająca dla dwóch osób siedzących obok siebie. Nad blatem. na wysokości 25 cm, zawieszona jest równoległa półka na książki. W tym układzie młodzi adepci wiedzy siedzą wprawdzie nosem do ściany, jednak według zdania wielu pedagogów taka pozycja znakomicie przyczynia się do większej koncentracji uwagi podczas nauki. Światło boczne pada w zasadzie prawidłowo od strony okna, a więc z lewej strony osób piszących. Również od tej strony operować powinno światło sztuczne we wnętrzu. Najlepiej zastosować tu przegubową lampę kreślarską.

Dwa wygodne krzesła uzupełnią wyposażenie kącika nauki. Wreszcie ostatni zespół funkcjonalny kącik do zabawy, który widzimy na rysunku perspektywicznym po prawej stronie. Przed jego omówieniem kilka słów o nowych tendencjach pedagogicznych. Podpatrywanie i analiza zabawy przeciętnego współczesnego malca wskazuje, w jakim stopniu świat techniki i wynalazków, świat samolotów i rakiet wpłynął na zainteresowania dzieci, na ich wyobraźnię.

Patrząc na brzdąca z kieszeniami pełnymi złomu żelaznego, kabli, najróżniejszych części maszyn, kamieni, musimy zrozumieć, że celem tego gromadzenia nie jest wcale złośliwe zaśmiecanie mieszkania. Operowanie żelastwem, stukanie, „naprawianie” zegarków czy rozbieranie różnych domowych urządzeń wypływa w tym wypadku z wynalazczej ciekawości, z budzącej się naturalnej dla człowieka pasji tworzenia.

W zasadniczej swej koncepcji współczesna pedagogika przywiązuje więcej uwagi do politechnizacji wychowania. Oprócz szkoły czy organizacji młodzieżowych dom powinien przejąć część wypływających stąd obowiązków. Miejsce do zabawy w pokoju dwóch początkujących uczniów może stać się dobrze wyposażonym warsztatem, gdzie eksperymenty i dociekania techniczne znajdą swą uregulowaną formę. Przeciwników takiej koncepcji, którzy w ostrej piłce widzą śmiertelne niebezpieczeństwo grożące ich pociechom, zapewnić można, że czyste narzędzia modelarskie czy stolarskie są mniej groźne niż znaleziony w śmieciach stary zardzewiały nóż.